Keto en uit eten gaan Hoe doe je dat?

Ga je uit eten in een restaurant, bij vrienden of familie? Of wil je even snel wat eten of lunchen in een café, snackbar of fastfoodketen? Met deze tips kun je overal eten met een keto dieet:

Vermijd zetmeel

Zetmeel zit in brood, pasta, aardappels en granen als rijst. Bestel dus geen broodjes vooraf en vraag de ober om alleen de pastasaus of burger te serveren of de aardappels of rijst weg te laten. De meeste restaurants serveren in plaats daarvan:

  • Salade of groenten als voor- of bijgerecht
  • Sla wrap om de hamburger
  • Als ze het zetmeelrijke voedingsmiddel niet vervangen, verwijder dit dan simpelweg van je bord.

Mocht je toch iets met zetmeel krijgen hoewel je bij je bestelling hebt gezegd dat je dit niet wilt, laat het gerecht dan op je bord liggen als je het kunt weerstaan. Kun je dit niet, vraag de ober het dan weg te halen. Zit je in een gemoedelijk restaurant, dan kun je het ook zelf weggooien.

Heb je het idee dat je anderen moet uitleggen waarom je geen pasta, rijst of aardappels eet, vertel dan dat je een strikt dieet volgt of maagproblemen hebt.

Voeg gezonde vetten toe

In sommige restaurants zijn de maaltijden niet vet genoeg om je honger te stillen. Wat je dan kunt, is het volgende:

  • Vraag om extra boter en laat dit over je groenten of vlees smelten
  • Vraag om olijfolie en besprenkel je bord hiermee
  • Sommige restaurants hebben alleen goedkopere oliën met veel omega 6-vetzuren, en die zijn helaas niet gezond. Dit kun je ondervangen door altijd zelf een flesje olijfolie bij je te hebben als je uit eten gaat.

Let op sausjes en jus

Sommige sauzen, zoals botersaus, bevat vaak alleen vet. Andere sauzen, zoals ketchup, bevatten suiker of andere koolhydraten. Bij jus kan het beide kanten op. Als je onzeker bent over wat er in je saus zit, vraag het dan aan de ober en laat de saus weg als deze koolhydraten bevat. Je kunt de saus ook apart bij je maaltijd vragen, zodat je zelf kunt beslissen hoeveel je ervan aan je maaltijd toevoegt.

Kies drankjes zorgvuldig

Drankjes die je prima kunt bestellen, zijn water, bruisend water, koffie of thee. Wil je iets met alcohol, dan voldoen champagne, droge wijn, light bier of likeuren.

Overweeg een dessert

Kijk na de hoofdmaaltijd of je echt nog honger hebt of dat koffie of thee ook voldoet als afsluiting van je maaltijd. Drink je ’s avonds liever geen koffie? Bestel dan kruidenthee of decafé.

Heb je nog honger en meer voedsel nodig, bestel dan een kaasplankje of bessen met slagroom. Soms is wat boter in je koffie of thee voldoende om eventuele trek te stillen.

Wees creatief als dat nodig is

Als er helemaal niets op het menu staat dat je kunt bestellen, denk dan creatief:

  • Bestel de pastasaus in een diep bord met een grote portie groenten ernaast en Parmezaanse kaas eroverheen.
  • Bestel twee of meer voorgerechten. Een salade met carpaccio, garnalen of soep is een heerlijke hoofdmaaltijd.

Wat te doen bij een buffet?

Als je een buffet tegenkomt in een restaurant, zijn hier nog wat tips om keto te blijven eten:

  • Herinner jezelf aan je voornemen voordat je er naartoe loopt. Schep dus geen granen, aardappels en etenswaren met toegevoegde suiker op.
  • Focus op groenten, vetten en eiwitten. Het salade-, vlees- en zeevruchtenbuffet is dus waar je moet zijn.
  • Voeg ook wat gezonde vetten toe aan je bord, zoals olijfolie, boter, zure room of kaas.

Eten bij vrienden of familie

Maak je je zorgen over een etentje bij vrienden of familie? Dit is wat je kunt doen:

  • Vertel vooraf aan welk voedsel je de voorkeur geeft, dan is het duidelijk en kan je gastheer er rekening mee houden.
  • Zorg dat je een excuus hebt bij eventuele tegenwerpingen, zoals een maag- of darmprobleem.
  • Je kunt ook zelf een koolhydraatarm gerecht meenemen. Dan weet jij zeker dat je wat kunt eten en je gastheer is misschien ook blij dat hij niet alles alleen hoeft klaar te maken.
  • Haal de scherpe kantjes van je honger weg voordat je naar het etentje gaat. Een handje nootjes, paar olijven of kaas zijn goede keuzes.
  • Bedenk dat dit slecht één maaltijd is. Sommigen genieten rustig van kip met een krokant laagje. Kijk waar jij je lekker bij voelt.
  • Voel je vrij om het broodmandje door te geven en zetmeelrijke gerechten te laten staan. Ligt er zetmeel op je bord, laat dit dan rustig liggen.
  • Met de huidige discussie over suiker kun je het toetje wellicht prima overslaan. Misschien ben je in plaats daarvan wel tevreden met koffie of thee?

Snackbar, café of fastfoodketen

Ga je voor een snelle lunch of avondmaaltijd naar een snackbar, café of fastfoodketen? Zo zorg je ook daar voor een koolhydraatarme maaltijd:

  • Bestel een grote salade, voeg hier kaas, ei, vlees of zeevruchten aan toe en vermijd dressing waaraan suikers zijn toegevoegd, zoals honing-mosterd dressing of balsamicoazijn.
  • Vraag een sla wrap om je burger, kroket of frikandel en vermijd sausjes als ketchup, barbecuesaus en zoete mosterd. Gewone mosterd en mayonaise zijn prima.
  • Bestel gegrilde kip in plaats van gefrituurde kip. Dan voorkom je het zetmeelrijke jasje om de kip en de slechte vetten in de frituurolie.
  • Ga je Mexicaans eten? Vermijd dan de rijst en eet alleen de bonen, groenten, vlees, salsa, guacamole en zure room. Overweeg een dubbele portie guacamole of bonen te vragen. Je kunt ook een burrito bowl bestellen. Geen bowl? Geen probleem. Dan laat je de tortilla liggen en eet je alleen de vulling.
  • In een Aziatisch restaurant vermijd je het beste alle gerechten die zoet of zoetzuur smaken. Bestel liever Shirataki noodles of curries zonder aardappels met vlees, vis of zetmeelarme groenten. Andere opties zijn panir, tika masala, tandoori en kip of eend zonder zoete saus of chap choy zonder verdikkingsmiddelen. Vraag afhankelijk van het restaurant ook om raita, ghee of kokos-, pinda- of sesamolie.
  • Een pizza eten is wat lastiger, maar je kunt natuurlijk extra topping bestellen en deze met mes en vork van de bodem af eten.
  • Bestel je koffie of thee, vraag er dan boter bij voor wat extra verzadigende vetten.

Veel plezier!

Bron:

https://www.dietdoctor.com/low-carb/dining-out

Een reactie plaatsen