Keto dieet en alcohol: gaat dat wel samen?

Als je een keto dieet volgt, ga je merken dat je minder alcohol kunt hebben. Hoe ga je om met alcohol tijdens een koolhydraatarm dieet?

Alcohol werkt in op de hersenen en vertraagt je reactiesnelheid bij activiteiten als praten en wandelen. Hoe komen we eigenlijk aan dat aangeschoten gevoel?

Hoe alcohol in je lichaam werkt

Als we alcohol drinken, begint ons lichaam het meteen af te breken om er energie uit te halen. Dit doet ons lijf zo snel mogelijk omdat alcohol giftig is voor ons lijf. Het aangeschoten gevoel komt van de alcohol die ons lijf verwerkt.

Omdat alcoholmoleculen in vet en water oplosbaar zijn, bereiken ze vrijwel elk deel van ons lichaam. Vooral onze lever en hersenen krijgen ermee te maken. Zo’n 98 procent van de alcohol die we drinken wordt afgebroken door onze lever. De rest verlaat ons lichaam via onze urine, via zweten en via onze adem.

Dat we onduidelijker spreken, minder snel bewegen en een verminderd oordeelsvermogen hebben als we dronken zijn, komt doordat alcoholmoleculen de signalen vertragen die onze hersenen uitzenden. Hierdoor schatten we bijvoorbeeld verkeerssituaties niet goed in en kunnen we minder goed recht blijven lopen. Maar ook andere lichaamsfuncties verlopen trager. Denk bijvoorbeeld aan de vetverbranding.

Waarom je eerder aangeschoten bent tijdens een keto dieet

Mensen met een koolhydraatrijk dieet, hebben een grote glycogeenvoorraad in hun lever. Glycogeen is een bijproduct van glucose (suiker en andere koolhydraten) en dient als opslag van energie in je lijf. Als je koolhydraatrijk eet, is je lichaam vooral bezig de koolhydraten uit dat voedsel te verwerken. Daardoor verwerkt je lijf de alcohol minder snel en voel je je minder snel aangeschoten.

Als je koolhydraatarm eet, raken de glycogeenvoorraden van je lever uitgeput en functioneert je lichaam op basis van vet in plaats van koolhydraten en glucose. Omdat je weinig glycogeenvoorraad hebt, begint je lever meteen met het afbreken van de alcohol zodra je een biertje of wijntje drinkt. Hierdoor kun je je sneller aangeschoten of dronken voelen.

Wel of geen alcohol drinken tijdens het keto dieet?

Als je een keto dieet volgt om af te vallen, kan het beter zijn om geen alcohol te drinken. Als je een glas alcohol drinkt, krijg je vooral veel lege calorieën binnen. Lege calorieën wil zeggen dat ze geen voedingsstoffen bevatten. Alcohol voedt je lichaam dus niet, maar levert wel energie. Daardoor krijg je al snel meer calorieën binnen dan je verbrandt. Hierdoor kom je aan.

Bovendien raak je door alcohol de controle over je voedingskeuze een beetje kwijt. Hierdoor kun je de neiging hebben om meer te eten of allerlei koolhydraatrijke snacks naar binnen te werken, zoals chips en zoutjes. Ook op deze manier kun je meer calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt. Koolhydraten stimuleren bovendien de vetopslag.

Daar komt nog bij dat je lever als eerste de alcohol gaat verwerken, waardoor de vetverbranding op een lager pitje komt te staan. En het verbeteren van de vetverbranding was juist een reden om het keto dieet te gaan volgen.

Ook als je een keto dieet volgt om een andere reden dan afvallen, kun je er natuurlijk voor kiezen om helemaal geen alcohol meer te drinken. Met een glas alcohol krijg je immers al snel 30 gram koolhydraten of meer binnen. Toch is het zelfs met dit dieet mogelijk om met mate van alcohol te genieten.

Wat kun je drinken tijdens een keto dieet?

Alcohol met een alcoholpercentage van 40 procent waaraan geen suiker is toegevoegd, kun je prima drinken tijdens een keto dieet dat niet voor afvallen bestemd is. Voorbeelden van keto alcohol zijn:

  • Rum
  • Gin
  • Scotch
  • Wodka
  • Tequila
  • Whisky
  • Cognac
  • Brandewijn

Naast sterkedrank kun je ook wijn en bier drinken tijdens een keto dieet als heet je niet gaat om afvallen. Er bestaat namelijk koolhydraatarm bier en wijn, zoals droge en halfdroge wijn.

Rode wijn (150 ml):

  • Cabernet Sauvignon: 120 calorieën, 3,8 koolhydraten
  • Pinot Noir: 121 calorieën, 3,4 koolhydraten
  • Merlot: 120 calorieën, 3,7 koolhydraten

Witte wijn (150 ml):

  • Pinot Grigio: 122 calorieën, 3,2 koolhydraten
  • Sauvignon Blanc: 122 calorieën, 2,7 koolhydraten
  • Chardonnay: 118 calorieën, 3,7 koolhydraten
  • Riesling: 118 calorieën, 5,5 koolhydraten
  • Champagne: 96 calorieën, 1,5 koolhydraten

Light bier (per flesje):

Voor welke drank moet je uitkijken?

Koolhydraten in de vorm van suiker zijn vaak goed verstopt in drankjes. Toch kan zelfs een onschuldig drankje als gin-tonic 30 gram of meer suiker bevatten. Als de barkeeper kunstmatig limoensap aan je drankje toevoegt, zit er al gauw 50 gram suiker in je glas. Vermijd de volgende populaire drankjes en mixjes als je koolhydraatarm wilt drinken:

  • Moscato wijn
  • Port/Sherry
  • Dessertwijnen
  • Sangria
  • Zinfandel
  • Negroni
  • Rosé Aperol Spritz
  • Lillet Vive
  • Espresso-tonic
  • Whisky cola
  • Bacardi cola
  • Raketje

Hoe word je minder snel aangeschoten?

Om te voorkomen dat je je snel aangeschoten voelt als je alcohol drinkt tijdens je keto dieet, kun je sterkedrank heel goed verdunnen met koolhydraatarme drankjes, zoals:

  • Sodawater
  • Maple water
  • Kokoswater
  • Tonic light
  • Suikervrije Sprite
  • Sourcy water met een fruitsmaakje
  • Wicky water met fruit
  • Spa Bruisend
  • Coolbear fruitdrink of siroop (op basis van stevia)

Maak bijvoorbeeld een koolhydraatarm mixdrankje van maple water en wodka. Hiervoor heb je 1 liter maple water, 250 ml wodka, 1 sinaasappel, ijsklontjes en cranberries nodig. Eerst laat je het maple water 30 minuten inkoken op het vuur. Nadat dit is afgekoeld, voeg je de wodka en schijfjes sinaasappel toe. Dan laat je het 6 uur afkoelen in de koelkast, waarna je het drankje in glazen schenkt. Als laatste voeg je ijsklontjes en cranberries toe. Geniet ervan!

Toch een kater?

Als je na het drinken van alcohol tijdens je keto dieet toch een kater hebt, dan is deze meestal het gevolg van uitdroging. Het recept hiertegen is even logisch als eenvoudig: drink veel water. Dat is het beste als je snel van die hoofdpijn en dat vermoeide gevoel af wilt zijn. Een kater voorkomen doe je trouwens door tussen de drankjes door steeds een glas water te drinken.

Bronnen:

https://www.tasteaholics.com/keto-diet/the-ultimate-guide-to-keto-alcohol/

http://drinkseva.com/recipe/maple-water-cocktail

https://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/hoeveel-calorieen-zitten-er-in-bier

Een reactie plaatsen