Ketodieet en noten De voor- en nadelen van noten in het keto dieet

Noten zijn ontzettend voedzaam, maar kunnen je ook uit ketose houden. Daarom is het belangrijk om de voor- en nadelen van noten te kennen. Kun je nu beter wel of geen noten eten in het keto dieet?

Noten in een keto dieet: de voordelen

Noten hebben een aantal voordelen voor het keto dieet. Zo bevatten ze veel vet en belangrijke voedingstoffen. Zoals je wellicht weet, is vet de belangrijkste voedingsbron in het keto dieet. Noten lijken dus ideaal om in ketose te komen. Dit zijn alle voordelen van noten voor het keto dieet:

Noten bevatten veel vet

Vet is het hoofdbestanddeel van het keto dieet en noten hebben een hoog vetgehalte. Dat maakt ze een ideaal voedingsmiddel voor het keto dieet. Toch hebben niet alle noten een even hoog vetgehalte. Zo bevat een handje geoosterde amandelen 14 gram vet en een handje macadamia-noten 21 gram vet. Het gaat er dus vooral om de juiste noten te kiezen. Dit is het vetgehalte in noten per 100 gram:

  • Macadamia-noten: 76 gram
  • Pecannoten: 72 gram
  • Paranoten: 66 gram
  • Walnoten: 65 gram
  • Hazelnoten: 61 gram
  • Amandelen: 49 gram
  • Cashew noten: 44 gram
  • Pistache: 44 gram

Noten bevatten weinig koolhydraten

Vergeleken met hun vetgehalte bevatten noten weinig koolhydraten. Een handje amandelen bevat bijvoorbeeld 2,9 gram verteerbare koolhydraten en macadamia-noten zelfs maar 1,5 gram. Toch zijn er behoorlijke verschillen tussen noten. Dit is de hoeveelheid verteerbare koolhydraten in ongeveer 30 gram noten:

  • Pecannoten: 1,1 gram
  • Paranoten: 1,3 gram
  • Macadamia-noten: 1,5 gram
  • Walnoten: 1,9 gram
  • Hazelnoten: 2,3 gram
  • Amandelen: 2,9 gram
  • Pistache: 5,8 gram
  • Cashewnoten: 8,4 gram

Je kunt het beste kiezen voor noten met de minste hoeveelheid koolhydraten, zoals pecannoten, macadamia-noten en paranoten. Het hoge vetgehalte maakt deze noten voedzaam, waardoor je er minder snel te veel van eet. Houd bij het eten van noten je ketonenniveau in de gaten om eventuele veranderingen op te merken.

Noten zijn voedzaam

Noten voeden je lichaam met belangrijke voedingsstoffen, zoals magnesium, selenium en mangaan. Daarnaast bevatten noten vezels, en dat kun je niet zeggen van de meeste andere vetrijke voedingsmiddelen.

Noten zijn gemakkelijk verkrijgbaar

Noten kun je vrijwel overal kopen en dat maakt ze een goede keto snack voor als je onderweg bent. Notenmeel is bovendien een goed alternatief voor meel van granen, en dat is fijn als je net met het keto dieet begint.

Noten beschermen je cellen en zijn ontstekingsremmend

Noten bevatten meervoudig onverzadigde vetten, vezels, magnesium en L-arginine. Uit onderzoek blijkt dat deze voedingsstoffen ontstekingsremmende eigenschappen hebben. Noten dragen daarmee bij aan gezonde darmen en een goede werking van andere organen. Bovendien bevatten ze antioxidanten die je cellen beschermen.

Noten in een keto dieet: de nadelen

Noten hebben behoorlijk wat voordelen voor je gezondheid. Toch hebben ze ook nadelen voor je keto dieet. Dit zijn de nadelen van noten in een keto dieet:

Noten bevatten veel calorieën (en soms ook koolhydraten)

Notten bevatten zo’n 800 calorieën per portie. Je lichaam krijgt met noten dus veel energie aangeboden, die je lichaam wel nodig moet hebben. Als je meer energie binnenkrijgt dan je lijf verbruikt, slat het deze energie op als vetreserve voor later. Je kunt bovendien gemakkelijk te veel noten eten, waardoor je toch heel wat koolhydraten binnenkrijgt.

Vooral geoosterde en gezouten noten zijn een heerlijke snack waar je gemakkelijk van kunt blijven eten. Hierdoor kom je echter aan en lukt het je niet meer om in ketose te blijven. Als je moeite hebt om van noten af te blijven, kun je ze beter helemaal niet eten.

Noten bevatten anti-nutriënten

Ondanks dat noten veel voedingswaarde hebben, bevatten ze ook fytinezuur. Dit verhindert de opname van calcium, zink en ijzer. Om dezelfde reden kunnen mensen soms moeite hebben om noten te verteren. Je kunt dit tegengaan door noten geroosterd, geweekt of gekiemd te eten.

Keto dieet: wel of geen noten eten?

Of je wel of geen noten toevoegt aan je keto dieet, is een persoonlijke keuze. Als je alert blijft op de hoeveelheid calorieën en koolhydraten in noten en je vooral noten kiest die veel vet bevatten, kun je prima noten eten tijdens je keto dieet. Ook belangrijk is dat je noten slechts met mate eet.

Noten zijn niet onmisbaar in het keto dieet. Als je ervan aankomt of uit ketose raakt, kun je noten het beste helemaal uit je keto dieet verwijderen. Uiteindelijk gaat het erom wat werkt voor jou.

Bron:

Keto Nuts? The Pros and Cons of Nuts on a Ketogenic Diet

Een reactie plaatsen