Top 8 ketodieet supplementen Plus 5 functionele voedingsmiddelen voor het keto dieet

Als je hebt besloten om een keto dieet te gaan volgen en je hebt uitgezocht wat je allemaal mag eten, ga dan nog niet meteen naar de winkel. Het is namelijk de moeite waard om ook keto supplementen te gaan slikken. Ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen helpen om gemakkelijker in ketose te komen en je beter te voelen.

Keto supplementen zijn niet onmisbaar in een keto dieet. Ze kunnen er echter wel voor zorgen dat je sneller in ketose komt, meer energie hebt en gemakkelijker afvalt. Sommige supplementen kunnen ook helpen bij de keto griep. Dit zijn de acht beste keto supplementen:

  1. Exogene ketonen

Exogene ketonen stellen je lichaam in staat om meteen ketonen te gebruiken als brandstof. Hoewel je hierdoor niet in ketose komt, profiteer je wel van de voordelen van ketose. Denk aan meer energie, een betere focus en betere lichamelijke en mentale prestaties. Exogene ketonen helpen je ook om weer in ketose te komen als je te veel koolhydraten hebt binnengekregen.

  1. 7-keto DHA

7-keto DHA is een stofwisselingsproduct van dehydro-epiandrosteron (DHEA), dat wordt aangemaakt door je hersenen en bijnieren. Het gedraagt zich als een groeihormoon en stimuleert je lichaam om hormonen aan te maken die een rol spelen bij de vetverbranding en spiergroei.

Er zijn aanwijzingen dat 7-keto DHA de werking van bepaalde enzymen in de lever activeert, zodat de levercellen effectiever met vetzuren omgaan. Dit is de reden dat 7-keto DHA kan helpen om vet te verbranden en af te vallen.

  1. Visolie

Visolie bevat omega 3-vetzuren, die zorgen voor een gezonde verhouding van vetzuren in je lijf. Met het keto dieet kun je namelijk veel omega 6-vetzuren binnenkrijgen. Dit gebeurt vooral als je veel zuivel gebruikt en daarnaast niet-biologisch vlees en plantaardige oli├źn gebruikt, zoals zonnebloemolie. Een teveel aan omega 6-vetzuren bevordert het ontstaan van ontstekingen. Visolie werkt ontstekingsremmend en zorgt voor een gezonde balans in ons lichaam.

  1. Creatine

Creatine is een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de energieproductie en de samentrekking van spieren. Atleten en bodybuilders nemen creatine graag in als supplement om meer spieren te krijgen en hun uithoudingsvermogen te vergroten.

Je lichaam maakt zelf creatine aan, maar de productie ervan neemt af met je leeftijd. Daarom kan een supplement helpen om lekker te kunnen blijven trainen tijdens je keto dieet.

  1. MCT-olie

MCT-olie vind je onder andere in kokosolie, kaas en boter. De olie bestaat uit middellange vetzuurketens, waardoor je lichaam dit snel omzetten in ketonen en kan gebruiken als brandstof. Het is dus heel behulpzaam om in ketose te blijven.

Kokosolie bevat veruit de meeste MCT-olie, maar MCT-olie supplementen zijn meer geconcentreerd. Het andere voordeel van een MCT-olie supplement is dat het alleen MCT bevat, zodat je lichaam heel weinig moeite hoeft te doen om het als brandstof te gebruiken. MCT-olie kun je toevoegen aan shakes en smoothies en zelfs aan koffie of thee.

  1. Elektrolyten: natrium, kalium, calcium en magnesium

Als je weinig koolhydraten eet, kun je te weinig elektrolyten binnenkrijgen. Deze voedingstoffen vind je namelijk veel in zetmeelrijke groenten en fruit. Een tekort aan elektrolyten is de belangrijkste oorzaak van de keto griep. Om dit te voorkomen, kun je bone broth (bottenbouillon) en Himalaya zout gebruiken. Deze bevatten mineralen zouten en elektrolyten.

Een elektrolyten supplement kan eveneens helpen om keto griep te voorkomen. Als je ervoor kiest om elektrolyten te slikken, koop dan een supplement met natrium, kalium, calcium en magnesium. Deze mineralen vind je meestal in elektrolyten poeder. Let er bij het kopen van een supplement wel op dat dit geen toegevoegde suikers bevat, want dit haalt je uit ketose.

  1. L-Glutamine

L-Glutamine is een antioxidant die kan opraken als je veel traint tijdens het keto dieet. Tijdens dit dieet beperk je namelijk de hoeveelheid groenten en fruit en deze voedingsmiddelen bevatten juist veel antioxidanten. Als je te weinig antioxidanten in je lichaam hebt, kunnen vrije radicalen schade aanrichten. Antioxidanten vangen namelijk vrije radicalen af en verhinderen zo dat onze cellen beschadigen.

Door een l-glutamine supplement te nemen, houd je je cellen gezond. L-Glutamine versterkt bovendien je weerstand en helpt je sneller herstellen na een workout.

  1. Vitamine D

Vitamine D heb je niet zozeer nodig om in ketose te blijven, maar wel voor je algehele gezondheid. De vitamine versterkt je weerstand en helpt je om elektrolyten als calcium op te nemen. De beste bron van vitamine D is zonlicht, maar je vindt de vitamine ook in eigeel, vette vis en champignons. Kom je niet veel buiten, dan is het een idee om vitamine D te slikken. Veel mensen hebben namelijk een tekort aan deze vitamine.

Functionele voedingsmiddelen voor het keto dieet

Naast keto supplementen zijn er nog een aantal functionele voedingsmiddelen die je helpen om in ketose te blijven en je beter te voelen tijdens het keto dieet.

  1. Bone broth

Bone broth of bottenbouillon levert je lichaam belangrijke voedingsstoffen, zoals collageen, gelatine, glycine en kalium.

  1. Chlorella

Chlorella kan je energie geven als je weinig energie hebt in de eerste fase van het keto dieet. Chlorella is een alg die helpt om je cellen te herstellen. Hierdoor kunnen je cellen gemakkelijker energie uitwisselen, waardoor je je energieker voelt.

  1. Groene thee

Onderzoek toont aan dat groene thee je vetverbranding kan verhogen. Daarnaast bevat groene thee antioxidanten die je cellen gezond houden.

  1. Kurkuma

Kurkuma of geelwortel heeft krachtige ontstekingsremmende eigenschappen en kan de ontstekingsbevorderende werking van keto voedingsmiddelen als zuivel en niet-biologisch vees tegengaan. Voeg dit kruid dus toe aan je maaltijden. Het is vooral werkzaam in combinatie met zwarte peper of olie.

  1. Paardenbloemwortel

De wortel van de paardenbloem bevat stoffen die de afscheiding van gal door de galblaas bevorderen. Hierdoor kan je lichaam de vele vetten in het keto dieet gemakkelijker verteren en opnemen. Er bestaat thee van paardenbloemwortel, die overigens erg bitter smaakt. Met een beetje citroen kun je de smaak neutraliseren.

Bron:

Top 8 Keto Supplements and 5 Functional Foods

1 gedachte over “Top 8 ketodieet supplementen Plus 5 functionele voedingsmiddelen voor het keto dieet

  1. Ik heb alles doorgelezen en wil er graag mee aan de slag! Mijn doel is om definitie te krijgen dus droog gespierd, atletische bouw en geen bodybuilders lijf. Ik train gemiddeld dus 3 A 4 keer per week, ik ga op tijd naar bed dat is elke avond tussen 21:15 en 21:30 uur en sta iedere dag met uitzondering van de weekenden 05:05 u op! 46 jaar jong, 75,5 kg en 1.77 lang. Welke sublementen kan ik het beste aanschaffen en wat zijn koolhydraat arme groenten?

    Aan mijn schrijven kan je merken dat ik echt gedreven ben om te beginnen.

    Dank alvast,

    Met vriendelijke groet,

    Virgin

Een reactie plaatsen