Keto griep: wat is het en wat kun je eraan doen?

Je bent druk en onrustig in je hoofd, voelt je moe en slap en je hebt ontzettende behoefte aan suiker, brood en pasta. Je bent net gestart met een keto dieet of een ander koolhydraatarm dieet, zoals paleo. Je vraagt je af of je dieet maakt dat je je zo voelt.

De reden dat je je grieperig voelt en je bijna niet kunt concentreren is dat je te snel te veel koolhydraten uit je dieet hebt verwijderd. Dit is ook wel bekend als de keto griep of low-carb-griep. Wat is de keto griep, hoe lang duurt de keto griep en wat kun je er aan doen?

Wat is de keto griep?

Keto griep beschrijft de symptomen die mensen vaak hebben als ze net met een koolhydraatarm dieet zijn gestart. De klachten ontstaan als je lichaam niet snel genoeg kan overschakelen naar een andere energiebron dan koolhydraten.

Sommige mensen noemen de keto griep ook wel een afkickverschijnsel. Je lichaam zou verslaafd zijn geraakt aan koolhydraten en ontwenningsverschijnselen vertonen als je stopt met het gebruik van suikers en andere koolhydraten.

Er zijn onderzoeken die de bewering ondersteunen dat keto griep een afkickverschijnsel is. Deze studies bewijzen namelijk dat suiker tot verslaving kan leiden. Deze verslaving is te vergelijken met drugsverslaving. De symptomen van keto griep lijken ook wel wat op de afkickverschijnselen van drugs.

Wat zijn de symptomen van keto griep?

Als je net bent gestart met het keto dieet, kun je te maken krijgen met de volgende symptomen:

  • Moeheid
  • Verlangen naar suiker
  • Duizeligheid
  • Brain fog of hersenmist (vergeetachtigheid, concentratieproblemen en niet helder kunnen denken)
  • Misselijkheid
  • Slaapproblemen
  • Prikkelbaarheid
  • Maagirritatie

Hoe lang heb je last van de keto griep?

Hoe lang je last houdt van de keto griep is persoonlijk. De meeste mensen die er last van krijgen, zeggen dat de klachten het ergst zijn in de eerste week dat ze zijn gestopt met koolhydraten eten. Sommige mensen hebben ook de tweede week klachten. Slechts bij enkelen duurt de keto griep drie tot vijf weken.

Als je nog niet bent gestart met het keto dieet, maak je dan geen zorgen. Niet iedereen die het dieet volgt, heeft last van keto griep. Bovendien duurt deze vaak maar kort en zijn er manieren waarop je de kwaal nog kunt verkorten.

Wat kun je doen aan de keto griep?

Er zijn verschillende manieren waarop je de keto griep kunt verkorten. Dit zijn zes dingen die je kunt doen om sneller van je klachten af te komen:

  1. Meer vetten eten

Omdat je minder koolhydraten eet, heeft je lichaam andere voedingstoffen nodig als energiebron. Bovendien heeft je lichaam veel vetten nodig om in ketose te komen. Eet dus veel gezonde vetten, zoals kokosolie, olijfolie, ghee (geklaarde boter), talg en reuzel.

Als je MCT-olie toevoegt aan je dieet, kan dat de hoeveelheid ketonen in je bloed verhogen. Hierdoor kom je eerder in een staat van ketose. Ook kan MCT-olie helpen om je helderder te voelen.

  1. Wat meer koolhydraten eten als het nodig is

Als je de neiging hebt om het keto dieet op te geven omdat je je ellendig voelt door de keto griep, eet dan wat meer koolhydraten en probeer geleidelijk steeds iets minder koolhydraten te gebruiken.

  1. Voldoende water drinken

Uitdroging zorgt vaak voor hoofdpijn, misselijkheid en moeheid. Drink dus vooral voldoende water als je hier last van hebt.

  1. Meer calorieën eten

Als je net met een keto dieet of ander koolhydraatarm dieet bent gestart, kun je de neiging hebben om te weinig te eten. De meeste mensen verwijderen enkel de koolhydraten uit hun dieet of eten er veel minder van, zonder dat ze deze vervangen door andere voedingsstoffen.

Veel mensen weten niet wat ze anders moeten eten, omdat ze zo gewend zijn aan rijst, pasta, aardappels en brood. Als je je slecht voelt, probeer dan meer te eten.

  1. Meer zout toevoegen aan je dieet

Als je minder koolhydraten gaat eten, neemt de hoeveelheid insuline in je bloed af. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat je minder vocht en daardoor ook minder zout vasthoudt. Dat is de reden dat je met een keto dieet minder last hebt van een opgeblazen gevoel.

Het eventuele tekort aan natrium kun je opheffen door meer zout door je eten te doen. Wees niet bang om te veel zout naar binnen te krijgen. Doordat je koolhydraatrijke voedingsmiddelen laat staan, krijg je sowieso al minder zout binnen. Deze voeding kan namelijk behoorlijk wat zout bevatten. Wat dacht je bijvoorbeeld van zout in brood en chips?

  1. Bewegen als je kunt

Bewegen is misschien het laatste waar je aan denkt als je je niet lekker voelt. Toch blijkt uit onderzoek dat bewegen helpt om je lichaam gemakkelijker te laten overschakelen naar andere energiebronnen dan koolhydraten. Probeer dus wel te bewegen, hoewel je je misschien ontzettend slap voelt.

De gemakkelijkste manier om keto griep tegen te gaan

Sommige mensen adviseren om bouillon te drinken om keto griep tegen te gaan. Toch zijn niet alle bouillonblokjes zo gezond. Maak dus liever je eigen bottenbouillon of bone broth en voeg zelfs zout en kruiden toe. Niet alleen is bottenbouillon hel voedzaam. Het voegt ook nog eens meer vet, zout, water en calorieën toe aan je dieet.

Wel of niet stoppen met het keto dieet?

Hoewel de klachten van de keto griep niet prettig zijn, is het wel de moeite waard om deze periode te doorstaan en met je keto dieet door te gaan. Niet alleen val je daarna gemakkelijker af. Je hebt ook meer energie, minder spijsverteringsklachten en nog meer gezondheidsvoordelen.

Als je de klachten niet langer kunt verdragen, eet dan wat meer koolhydraten in de vorm van zoete aardappels of andere groenten en fruit. Mocht je het keto dieet even helemaal opgeven of zondigen, voel je dan niet schuldig. Begin gewoon d volgende dag opnieuw. Iedere dag is namelijk een nieuwe kans om de stap naar een betere gezondheid te zetten.

Bron:

What Is Keto Flu? (PLUS 6 Ways To Cure It)

Een reactie plaatsen