Hoe Gezond is het Ketodieet?

Het ketogeen dieet is de afgelopen jaren een van de meest bestudeerde strategieën voor gewichtsbeheersing. Veel studies hebben aangetoond dat een dergelijke voedingsaanpak een gedegen fysiologische en biochemische basis heeft en in staat is het lichaam te helpen vet te verbranden om een gezond gewicht te ondersteunen, terwijl het ook diverse andere gezondheidsvoordelen biedt (bron: The International Journal of Environmental Research & Public Health).

Zijn het ketogeen dieet (ook wel ‘ketodieet’ genoemd) en keto-vriendelijke voedingsmiddelen nieuw voor je… en vraag je je af hoe het werkt?

Hieronder zet ik kort uiteen wat een ketodieet inhoudt en wat volgens mij de zes grootste voordelen ervan zijn.

Wat is het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is een dieet met weinig koolhydraten en veel vetten. Oorspronkelijk werd het in de jaren twintig van de vorige eeuw ontwikkeld met een specifiek doel, maar het dieet bracht meer met zich mee wat de aandacht van onderzoekers trok.

Ze ontdekten dat vasten een aantal aanvullende voordelen met zich meebracht die over het algemeen alleen aan de orde zijn door middel van een grondige herziening van het dieet.

Jij en ik weten allebei dat langdurig vasten (en voor sommige mensen zelfs vasten gedurende een korte periode) geen haalbare kaart is. Het is met name geschikt voor ongeveer een dag, en moet voorzichtig worden aangepakt en begeleid worden door een professional.

Dus onderzoekers bleven graven. En zo werd het ketogeen dieet geboren.

Het is een dieet dat ontworpen is om soortgelijke effecten te creëren als bij vasten – zonder bepaalde voedingsmiddelen compleet uit te bannen, of zonder de risico’s en de onhaalbaarheid die een drastische en langdurige vermindering van calorieën met zich meebrengt.

Vandaag de dag staat het ketogeen dieet bekend onder verschillende namen, waaronder ‘keto’.

Maar waar staat ‘keto’ precies voor? Keto is een afkorting van ‘ketogeen’ of ‘ketose’.

Door het volgen van een ketogeen dieet, kan je lichaam in een staat van ketose raken.

En dat werkt zo: als het lichaam het vermogen heeft om vet te gebruiken als brandstof, dan creëert de lever van nature vetten die ketonen worden genoemd. Ketonen kunnen vet op een efficiëntere manier verbranden dan koolhydraten dat kunnen, wat vervolgens een uitgebalanceerde omgeving creëert om een gezond gewicht te houden en in het algemeen gezond te blijven.

Om een lang verhaal kort te maken, het eten van minder koolhydraten, meer gezonde vetten en een matige hoeveelheid eiwitten zet het lichaam aan tot het bereiken van ketose, waarin de meeste energie voor het lichaam komt van de ketolichamen in het bloed en niet zozeer van glucose. Dit in tegenstelling tot een glycolytische staat, waarin bloedglucose (suiker) het grootste deel van de brandstof (of energie) voor het lichaam levert.

 

Als de hoeveelheid ketonen in het bloed een bepaald niveau heeft bereikt, heeft de persoon in kwestie officieel een staat van ketose bereikt.

Hoewel iedereen anders is, raken mensen over het algemeen in ketose nadat ze 3 tot 4 dagen een koolhydraatarm en vetrijk dieet hebben gevolgd dat een alternatieve energiebron vereist: lichaamsvet!

Doorgaans verbrandt het lichaam op een ketogeen dieet eerder vet om energie op te doen dan koolhydraten. In dit proces kunnen mensen al snel in de vetverbrandende zone terechtkomen, zelfs als ze met het dieet veel vet en voldoende calorieën binnenkrijgen.

Top 6 voordelen van het ketogeen dieet

1. Steunt gezonde gewichtsbeheersing

Diëten met weinig koolhydraten, veel vetten en een matige hoeveelheid eiwitten (zoals keto) worden al vele decennia gebruikt om mensen te helpen een gezond gewicht vast te houden.

Met een dieet dat draait om meer vet en minder koolhydraten, wordt het lichaam getraind om vet te gebruiken als energiebron, om het zo mogelijk te maken dat het lichaam aanspraak gaat maken op de eigen vetreserves als het energie nodig heeft.

2. Steunt eetlustbeheersing

Vetrijke diëten als keto kunnen feitelijk de eetlust verminderen – zelfs als de hoeveelheid calorieën beperkt wordt. Dit hangt samen met het bevredigende karakter van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vetten.

3. Steunt een gezond brein

Ben je niet geïnteresseerd in de vetverbrandende aspecten van een ketodieet? Dan kan keto nog steeds iets voor je zijn. Een belangrijke reden waarom zoveel mensen het ketogeen dieet omarmen, hangt samen met het feit dat het bijdraagt aan een gezond brein. In feite is het ketodieet ongelooflijk populair aan het worden in veel veeleisende vakgebieden.

4. Ondersteunt gezonde darmen

Veel mensen met gevoelige darmen griezelen bij de gedacht aan een vetrijk, koolhydraatarm dieet omdat een verhoogde vetinname de darmtransit-snelheid soms flink kan opvoeren. Dit is echter meestal maar een kortdurend bijeffect.

In zijn algemeenheid kan een koolhydraatarm dieet bijdragen aan een gezonde darmwerking, dus ook hier kan het ketodieet een geweldige optie zijn!

5. Ongemakverzachter

Van ketose is ook aangetoond dat het tijdelijke ongemakken in het lichaam kan verzachten – en wie zou dat nu niet willen?

6. Ondersteunt het energiepeil

Wat waarschijnlijk het meest opzienbarend is aan een ketogeen dieet, is hoe het naar verluidt een bijdrage levert aan je energiepeil.

Hoe kan dat? Vetten (en de ketonen die van vet worden gemaakt) zijn een onmiddellijk beschikbare bron van energie. Als mensen in ketose eenmaal zijn aangepast aan de verbranding van vet, ondervinden ze doorgaans dat ze, zonder energietekort, gemakkelijk uren zonder bepaalde voedingsmiddelen kunnen.

 

Ketose een winnaar?

Als je overstapt naar een ketogeen dieet, kun je rekenen op een flinke hoeveelheid voordelen.

Als je dit gelezen hebt en je voelt ervoor om het ketogeen dieet uit te proberen, zorg dan dat je je arts raadpleegt voordat je van start gaat.

Waarom? Net zoals voor ieder ander dieet- of lifestyleprogramma, raad ik je ook aan om welke vorm van een ketogeen dieet je dan ook gaat proberen, dit UITSLUITEND te doen met de ondersteuning van je huisarts of een andere gezondheidsprofessional.

Als je erover denkt het ketogeen dieet uit te proberen, neem dan zeker ook een kijkje bij mijn nieuwe lijn met supplementen die speciaal ontworpen zijn om je te helpen als je begint met je ‘keto-ontdekkingsreis’.

Natuurlijk staan in het ketogeen dieet veel vetten, weinig koolhydraten en een matige hoeveelheid eiwitten centraal, maar ik ben van mening dat deze supplementen een keto-vriendelijke optie zijn om je te ondersteunen bij het ketodieet.

Een reactie plaatsen