Paleo als richtlijn voor het Ketogeen dieet

Er zijn veel verschillende redenen om voor een ketogene levenswijze te kiezen: gewichtsverlies,toevallen onder controle houden, kanker bestrijden, ontstekingen voorkomen, lichaamsvet verminderen, je sportieve prestaties verbeteren et cetera.
Wat de reden ook is, je lichaam profiteert het meest van een doordacht en therapeutisch verantwoord ketogeen dieet!

Een keto-paleodieet is een therapeutisch dieet, en welk doel je er ook mee voor ogen hebt, het zal je de meeste gezondheidsvoordelen bieden. Laten we eens kijken waarom:

Ontstekingen zijn de belangrijkste oorzaak van insulineresistentie, auto-immuunziekten, kanker en zelfs cognitieve stoornissen (Alzheimer, dementie enzovoorts). Het beperken van ontstekingen is van essentieel belang voor succesvol gewichtsverlies, om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en om de
symptomen van veel aandoeningen te verlichten.

Een keto-paleodieet beperkt de ontstekingen in het lichaam door de toxine-assimilatie te beperken. Als je geen bewerkte voedingsmiddelen meer eet en gaat kiezen voor echte voeding, zorg je daarmee voor een drastische beperking van de hoeveelheid toxines die je binnenkrijgt.

Een keto-paleodieet maakt het gemakkelijker om de bloedsuikerspiegel te verlagen doordat je met dit dieet allergenen en stoffen die de hormoonhuishouding verstoren weglaat (soja, GMO-producten, conserveermiddelen).

Een keto-paleodieet maakt het ook makkelijker (of überhaupt mogelijk) om je doelen wat betreft gezondheid en gewichtsverlies te bereiken.

Hoe pak ik een keto-paleodieet aan?

Het is supersimpel om je ketogene dieet paleo-proof te maken!

Hieronder vind je een lijst van voedingsmiddelen die je zou moeten eten als je keto en paleo combineert:

  • vlees van biologische, grasgevoerde dieren;
  • wildgevangen kleine vissoorten (sardines, ansjovis, makreel);
  • groene bladgroenten;
  • bittere groenten (paardenbloem, radicchio, cichorei, andijvie et cetera);
  • gefermenteerde groenten;
  • rauwe noten en zaden;
  • avocado’s;
  • goede vetten (enkelvoudig onverzadigde vetten, omega-3, verzadigde dierlijke vetten);
  • stevia;
  • volop vers en schoon water.

Afhankelijk van je persoonlijke koolhydraattolerantie kun je eventueel kleine hoeveelheden verse
bessen aan je dieet toevoegen.

Hieronder vind je een lijstje van voedingsmiddelen die je moet vermijden als je kiest voor keto-paleo:

  • bewerkte voedingsmiddelen;
  • koolhydraatarme en suikervrije voorverpakte producten;
  • kunstmatige zoetstoffen;
  • ongezonde vetten (GMO, bewerkt, ranzig of gehydrogeneerd);
  • toevoegingen, kleurstoffen en conserveermiddelen;
  • dieetsportdranken;
  • dieetfrisdranken.

Over zuivel

Zuivelproducten kunnen ontzettend handig en lekker zijn als je een ketogeen dieet volgt.

Als je geen zuivelintolerantie hebt, kun je kiezen voor een keto-primaldieet in plaats van voor een keto-paleodieet en wat zuivel toevoegen. Zoek echter wel eerst uit of je een dergelijke intolerantie hebt of niet.

Ik geef je een paar redenen waarom ik terughoudend ben als het om zuivel gaat, en dan vooral als je met een ketogeen dieet begint:

  • Wereldwijd heeft ten minste 60% van alle volwassenen een vorm van zuivelintolerantie.
  • Je kunt intolerant zijn voor lactose of caseïne, wat het probleem nog complexer maakt.
  • Een zuivelintolerantie zorgt voor een wijziging van je kalk-fosforverhouding, wat veel negatieve gevolgen heeft, zoals osteoporose op de lange termijn, nierstenen, verminderde immuniteit enzovoorts.
  • Een caseïne-intolerantie kan leiden tot een lekkende darm en vervolgens tot een onevenwichtige darmflora. Dit resulteert in tekorten aan voedingsstoffen en spijsverterings- en auto-immuun aandoeningen.
  • De hormonen die van nature voorkomen in koeienzuivel kunnen het normale functioneren van de kwetsbare vrouwelijke hormoonbalans verstoren, waardoor het erg lastig wordt om gewicht te verliezen.

Het goede nieuws is dat zuivelintoleranties opgeheven kunnen worden door een geschikte detoxificatie en herstel van de darmflora door probiotische therapie. In de meeste gevallen kun je dus uiteindelijk overstappen naar een keto-primaldieet als je de juiste maatregelen hebt genomen.

Als het ketogene dieet voor jou niet werkt zoals je had verwacht, dan kan het zijn dat je een onderliggend gezondheidsprobleem hebt dat je moet aanpakken voordat je succes kunt boeken.

Een reactie plaatsen